Tematy kompleksowe na miesiąc czerwiec:


1. Uśmiech dzieci:

- Wszystkie dzieci nasze są

- Dzieci z różnych stron świata

- O czym marzą dzieci?

- Śmiech to zdrowie


2. Podróże:

- Wielcy podróżnicy

- Podróż balonem

- W bibliotece

- Podróż do krainy baśni

- Morskie głębiny


3. Lato:

- Letnia pogada

- Uff - jak gorąco!

- Jak zachować się w czasie burzy?

- Bezpieczne wakacje.

- Lato w sztuce.


4. Wyruszamy w świat:

- W dżungli.

- Jedziemy w góry.

- Zabawy na podwórku.

- Żegnamy przedszkole.

- Idziemy do szkoły.





Tematy kompleksowe na miesiąc maj:


1. Wycieczka po Polsce

- Flaga , godło , hymn, prezydent

- Warszawa - stolica Polski

- Kraków- dawna stolica Polski

- Na Wawelu


2. Wiosenny koncert

- Na wiosennej łące

- Wiosenny sad

- W filharmonii

- Owady

- Organizujemy koncert


3. Woda

- Ile wody jest na świecie?

- Staw

- Skąd się bierze woda w kranie?

- Eksperymenty z wodą

- Pojazdy na wodzie


4. Dzień Mamy i Taty

- Moja mama czarodziejka

- Supertata

- Moja rodzina

- Moje rodzeństwo

- Przyjęcie dla naszych rodziców.





Tematy kompleksowe na miesiąc Kwiecień


Z głową w chmurach

1. Niebieski jak niebo

2. Kosmos

3. Astronauta

4. Pilot

5. Budujemy pojazd kosmiczny


Wiosna na wsi

1. Domy zwierząt

2. Gospodarstwo

3. Czarna krowa w kropki bordo

4. Kwoka

5. W gospodarstwie


Wiosna w ogródku

1. Czego rośliny potrzebują do życia

2. Co wyrośnie z cebuli?

3. Wiosenny ogródek

4. Zakładamy zielony ogródek

5. Robimy wiosenną sałatkę





Tematy kompleksowe na marzec

Tematyka miesiąca:

1. Wynalazki:

- Jak to kiedyś było?

- Maszyny, samoloty, samochody.

- W laboratorium.

- Historia roweru.

- Wulkany.


2. Ciepło- zimno:

- Ciepło- zimno.

- Foki w Bałtyku.

- Lody.

- Skąd się bierze ciepło w naszym domu?

- Historia herbaty.


3. Przedwiośnie.

- Przedwiośnie.

- Ul Uli.

- Przyroda budzi się do życia.

- Wiosenne kwiaty.

- Bociany.


4. W marcu, jak w garncu".

- Przyszła wiosna.

- W marcu, jak w garncu.

- Polskie przysłowia.

- Jak się ubierać wiosną?


5. Wielkanoc:

- Przygotowania do Wielkanocy.

- Tradycje i zwyczaje wielkanocne.

- Szykujemy koszyk wielkanocny.

- Co było pierwsze- jajko czy kura?

- Wielkanoc w naszym domu.





Luty

Tematyka miesiąca:


1. Na śniegu. Poznajemy zimę.

- Dlaczego zimą jest zimno?

- Zimą ubieramy się ciepło.

- Zimowy krajobraz.

- Zima w sztuce.

- Bezpieczne zabawy na śniegu.


2. Karnawałowe zabawy.

- W karnawale same bale.

- Szykujemy stroje na bal.

- Bal pingwinów.

- Fale, loki, koki.

- Karnawał na świecie.


3. Sporty zimowe.

- Dyscypliny sportowe.

- Sporty zimowe.

- Raz wygrywam, raz przegrywam.

- Urządzamy zawody sportowe.

- Czy można uprawiać sporty zimowe w ciepłych krajach?


4. Zawody.

- Po co są zawody?

- W sklepie.

- Czym się zajmują moi rodzice?

- Kim chcesz być w przyszłości?

- Nietypowe zawody.




Styczeń

Tematyka miesiąca:

1. Nowy Rok.

- Witamy Nowy Rok!

- Nasze marzenie i plany.

- Jak się mierzy czas?

Cztery pory roku.

- Tydzień dzieci ma siedmioro.


2. Dzień Babci i Dziadka.

- Dzień Babci.

- Dzień Dziada.

- Kiedy dziadkowie byli mali.

- Opowieści babci i dziadka.

- Wspólne chwile z dziadkami.





Plan pracy na grudzień.

Tematy kompleksowe:

1. Pomagamy sobie nawzajem

- Skąd się wzięły mikołajki?

- Mikołaj, który spełnia marzenia.

- Robimy prezenty.

- Obdarowujemy innych.

- Mikołajki.


2. Przygotowanie do świąt

- Niedługo święta- kiedyś, dziś.

- Kiermasz świąteczny.

- Na poczcie.

- Robimy ozdoby.

- Zapachy świąt.


3. Tradycje bożonarodzeniowe w różnych krajach

- Tradycje bożonarodzeniowe w Polsce.

- Święta w Wielkiej Brytanii.

- W fabryce Świętego Mikołaja.

- Pierwsza gwiazdka.

- Śpiewamy Kolędy





Omówienie wstępnej obserwacji i diagnozy dzieci z grupy „Wiewiórki”.


Drodzy Rodzice,

Z powodu zaistniałych obostrzeń związanych ze stanem epidemiologicznym zebranie grupowe nie odbędzie się na terenie placówki.

Grupa „Wiewiórki” liczy 25 dzieci, w tym 8 pięciolatków i 17 sześciolatków. Jest to grupa pełna energii, chętna do zabaw, szczególnie ruchowych na świeżym powietrzu, a także do twórczości plastyczno-technicznej. Z dużym zaangażowaniem tworzyli prace na konkurs pt. „Spis rolny” (czekamy na wyniki).

W miesiącu wrześniu i październiku prowadziłam wstępną obserwację dzieci oraz diagnozę

6-latków w oparciu o „Diagnozę dojrzałości szkolnej” wydawnictwa WSiP. Obserwując dzieci 5-letnie korzystałam z „Karty obserwacji dziecka pięcioletniego”. Pozwoliło to na poznanie mocnych stron dzieci. Wyniki diagnozy i obserwacji dzieci wykazały u niektórych deficyty rozwojowe. Celem ich zlikwidowania opracowałam plan wspomagania rozwoju i edukacji dziecka. Wspomaganiem rozwoju manualnego objętych jest 8 dzieci, wspomaganiem rozwoju mowy i wymowy – 4 dziec. Praca z dzieckiem uzdolnionym plastycznie obejmuje troje dzieci. Wspomaganie rozwoju poznawczego – 2 dzieci. Obserwacje dzieci prowadziłam w 4 sferach rozwojowych.

Obserwacja obejmowała:


1) Obszar fizyczny rozwoju dziecka (samoobsługa, duża motoryka, mała motoryka)


Otrzymane wyniki z obserwacji pokazują, iż rozwój fizyczny grupy jest zróżnicowany. Poziom dobry w zakresie sprawności samoobsługowych wykazuje większość grupy. Trudność sprawia jedynie wiązanie sznurowadeł (umiejętność tą opanowało tylko troje dzieci). Konieczna jest dalsza praca w celu opanowania umiejętności wiązania butów, proszę rodziców o współpracę. Czworo dzieci 5-letnich oraz czworo 6-letnich ma niski poziom sprawności manualnej.


2) Obszar emocjonalny rozwoju dziecka (przeżywanie i rozumienie emocji, samodzielność i odporność emocjonalna, umiejętności rozstawania się z opiekunem)


Rozwój emocjonalny dzieci na ogół jest prawidłowy, tylko jedno dziecko czasami wykazuje trudności z rozstaniem się z rodzicami (konieczna jest dalsza współpraca z rodzicami tego dziecka).


3) Obszar społeczny rozwoju dziecka (stosunek do rówieśników i dorosłych oraz stosunek do norm i zasad zachowania)


Wszystkie dzieci posiadają wysoki poziom rozwoju społecznego, chętnie przestrzegają wspólnie ustalonego kodeksu grupy, lubią wspólne zabawy, wykazują umiejętności organizacyjne oraz opiekuńcze.


4) Obszar poznawczy rozwoju dziecka (wiedza ogólna, rozwój mowy, spostrzeganie, pamięć, uwaga, gotowość do nauki czytania i pisania, umiejętności matematyczne, ekspresja, gotowość do posługiwania się językiem obcym nowożytnym)


Interpretacja wyników diagnozy i obserwacji dzieci 6-letnich wykazała, iż 12 na 17 dzieci w stopniu bardzo dobrym opanowała wiedzę i umiejętności przewidziane w podstawie programowej w zakresie badanego obszaru. Dzięki dalszej pracy wychowawczej i edukacyjnej przedszkola te dzieci będą gotowe do realizacji obowiązku szkolnego. Poziom średni osiągnęło czworo dzieci, konieczne jest prowadzenie dodatkowych działań mających na celu rozwijanie słabszych kompetencji. Konieczna jest dodatkowa, indywidualna praca nauczyciela we współpracy z rodzicami. Poziom niski – jedno dziecko - intensywna praca korekcyjno-kompensacyjna przy ścisłej współpracy z rodzicami, dziecko uczestniczy także w systematycznych zajęciach z terapii pedagogicznej.

Rozwój poznawczy dzieci 5-letnich jest na poziomie dobrym, tylko jedno dziecko wykazuje obniżony poziom rozwoju poznawczego.

Czworo dzieci uczęszcza na zajęcia logopedyczne organizowane na terenie placówki.


Wszelkie dodatkowe pytania proszę kierować w formie telefonicznej w dniach 16-17 listopada w godzinach 16:00-18:00. Dziękuję za zrozumienie i życzę wszystkim zdrowia.


wychowawca grupy








W listopadzie

Tematy kompleksowe:

1 Listopadowe wieczory z rodziną

- Jak się nie nudzić w listopadowe wieczory?

- Teatr

- Książki

- Gry planszowe

- Moje hobby


2. Zabawy w film

- Idziemy do kina

- Film animowany

- Kręcimy film

- Praca aktora


3. Z kamerą wśród zwierząt

- Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

- Skąd się bierze wełna?

- Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę

- Dziwne zwierzęta

- Jakie to zwierzę?


4. Nasi pupile

- Psy

- Koty

- Jak dbać o zwierzęta?

- Papugi 

- Weterynarz





Plan pracy na październik w grupie

Tematy kompleksowe:


1. Jesienne krajobrazy

- zwierzęta w lesie

- kolory jesieni

- park jesienią

- za co lubię jesień

- jesień w sztuce


2. Owoce i warzywa jesienią

- jesienny sad

- ogród warzywny

- co się kryje w spiżarni?

- jesienne smakołyki

- owocowe i warzywne pyszności


3. Jesienna pogoda

- jesienna szaruga

- ubieramy się ciepło

- dni są coraz krótsze

- skąd się bierze deszcz?

- jak brzmi jesienna muzyka?


4. Indiańska wioska

- moje ciało

- zmysły

- poznajemy Indian

- budujemy tipi

- festiwal tańca


5. Jesienią dbamy o zdrowie

- dbamy o czystość i higienę

- a psik

- wizyta u lekarza

- ruch to zdrowie

- zdrowe odżywianie





Informacja na Rozpoczęcie Roku Szkolnego

W związku z odwołaniem zebrań w naszym Przedszkolu z powodu braku możliwości przeprowadzenia ich wg. reżimu sanitarnego zgodnie z wytycznymi MEN i GIS kontakt z nauczycielem będzie odbywał się drogą telefoniczną. Numer telefonu do nauczyciela oraz podstawowe informacje, zapisane na kartce, otrzymają dzieci do przekazania rodzicom dnia 01.09.2020.



Propozycja zadań na środę- 25.03.20r.

Nasz dzisiejszy temat brzmi: Zakładamy wiosenną hodowlę
 
Zadanie 1: Dzieci oglądają kwiaty znajdujące się w domu, próbują określić ich wygląd zewnętrzny oraz budowę. Zapoznają się z ilustracjami: pelargonia, fiołek, tulipan, hiacynt. 
PELARGONIA
FIOŁEK
TULIPAN
HIACYNT
Zadanie 2: "Gimnastyka buzi i języka"- zabawa logopedyczna
a) "Wąchamy wiosenne kwiaty" (ćwiczenia oddechowe) . Dzieci nabierają powietrza nosem, a następnie wypuszczają buzią, mówiąc: aaaaach (zachwycając się urokiem wiosennego kwiatka).
b) "Żaba łapie muchę" (ćwiczenia wargi i języka). Dzieci naśladują ciche bzyczenie ,uchy. Na umówiony gest Rodzica dzieci wysuwają szeroki język jak najdalej do przodu, robi "łyżeczkę" i chowają język.
c) "Rechot żaby" (ćwiczenia mięśni policzków). Dzieci nadymają policzki i zatrzymują w nich powietrze. Następnie naciskają je palcami wskazującymi i wolno wypuszczają powietrze z jednoczesnym prychnięciem.
d) "Złapana mucha" (ćwiczenia języka). Dzieci zaciskają usta i wypychają policzki od środka końcem języka (w różnych kierunkach), naśladują lot muchy złapanej przez żabę.
Zadanie 3: Coś na "c"- dzieci wyszukują w domu przedmioty zaczynające się na literę "c", rysują je na kartce i dzielą na sylaby ( 5- latki próbują głoskować wyrazy).
Zadanie 4: Dzieci z pomocą rodziców zakładają wiosenną hodowlę- niestety nie zdążyliśmy założyć naszej hodowli w przedszkolu, dlatego proszę, abyście zrobili to w domu. Niech dzieci zasadzą cebulę, lub jakiś kwiat, o którym dziś mówiliśmy, niech obserwują co się z nim dzieje i niech o niego dbają (światło, woda) :)
Zadania w książkach
5 latki: doskonalenie sprawności motorycznej- karty pracy 3, str. 19 (wycinanie obrazków), oraz zapoznanie się z instrukcją obrazkową hodowli roślin- wielka księga tropicieli, str. 62, 63.
4 latki: wyprawka plastyczna str. 35 i 36.



Nauka poprzez zabawę "Wiewiórki"

W związku z zaistniałą sytuacją zachęcam do poćwiczenia z dziećmi w domu, skorzystać można z takich stron internetowych jak:
www.panimonia.pl
www.eduzabawy.com
www.kodowanienadywanie.blogspot.com
www.pisupisu.pl
www.miastodzieci.pl
www.szaloneliczby.pl
www.mojedziecikreatywnie.pl
- www.eprzedszkolaki.pl

W razie jakichkolwiek pytań, bądź potrzeby uzyskania dodatkowych materiałów do ćwiczeń- proszę o kontakt telefoniczny :)




W marcu u "Wiewiórek"

* 05.03.20r. Pokaz muzyki etnicznej
* 17.03.20r. Kino sferyczne w przedszkolu- koszt 8 zł

Tydzień I: "Oznaki wiosny"
  • W marcu jak w garncu
  • Kalendarz pogody
  • Wiosenne płaszczyki
  • Wszystko się budzi
  • Szukamy oznak wiosny
Tydzień II: "Wszystko rośnie"
  • Wiosenne kwiaty
  • Kwiaty z cebuli
  • W kwiaciarni
  • Zakładamy wiosenną hodowlę
  • Z wiosną dzieci rosną
Tydzień III: "Pracowita wiosna"
  • Wiosenne porządki w domu
  • Porządki w ogródku
  • Co się dzieje w szklarni?
  • Pracowite ptaki
  • Wiosna lubi zielone
Tydzień IV: "Chronimy środowisko"
  • Co to jest ekologia?
  • Jak długo będzie bić zielone serce?
  • Wielkie sprzątanie
  • Skąd się bierze prąd?
  • Ekologiczne teatrzyki



Lutowe tematy u "Wiewiórek"

1. 04.02.20r. Przedstawienie w GOK-u "Sikorka Agatka".
2. 13.02.20r. Bal karnawałowy w GOK-u (proszę, aby dzieci miały przebrania).

Tydzień I: "Nasze ulubione baśnie"
  • W teatrze
  • Każdy lubi bajki
  • W teatrze cieni
  • Scenki z naszych ulubionych baśni
  • Układamy baśń
Tydzień II: "Karnawał"
  • Wesoły karnawał
  • Karnawałowe tańce
  • Stroje karnawałowe
  • Zabawa karnawałowa
  • Karnawałowe tańce
Tydzień III: "W dawnych czasach i baśniach"
  • W prehistorycznym lesie
  • Skąd się wziął węgiel?
  • Spotkanie z dinozaurami
  • U jaskiniowców
  • Mali archeolodzy
Tydzień IV: "Kiedy patrzę w niebo"
  • Dzień i noc
  • Kosmos- gwiazdy i planety
  • Kosmos- gwiazdy i planety
  • Wyprawa w kosmos
  • Na nieznanej planecie



W styczniu u "Wiewiórek"

  1. Dzień Babci i Dziadka 28.01.2020r. Gminny Ośrodek Kultury
  2. Ferie zimowe 13-26.01.2020r. (grupy łączone)
  3. 29.01.2020r. o godz. 16:00 w sali nr 6, odbędzie się zebranie z rodzicami.

Tydzień I: Skok w Nowy Rok
  • Stary Rok- Nowy Rok
  • Karuzela pór roku
  • Karuzela miesięcy
  • Karuzela dni tygodnia
Tydzień II: Babcia i Dziadek/ Zimowe zabawy
  • Dom rodzinny
  • Dzień Babci i Dziadka
  • Zimowe ubrania
  • Bezpieczne zabawy
  • Moje ulubione zabawy na śniegu



W grudniu u "Wiewiórek"

W poniedziałek 09.12.19r. wyjazd do kina na film animowany "Kraina Lodu 2". Koszt biletu 12,50 zł. Dzieci mogą zabrać plecaki z piciem (butelka niekapek) i słodyczami.

Ogłoszenie:
1. Na czwartek (05.12.19r.) proszę, aby dzieci przyniosły 2 pudełka po jogurtach.
2. 06.12.19r. idziemy do GOK-u na przedstawienie teatralne i spotkanie z Mikołajem.
3. 12 grudnia będziemy dekorować pierniczki, chętnych rodziców serdecznie zapraszamy- godz. 9:40. Proszę o zabranie ze sobą ozdób do dekorowania tj. orzechy, migdały, rodzynki, kokos, posypki, kolorowy maczek, cukier puder, barwniki spożywcze, lukier. Obowiązuje zmienne obuwie :)
4. 18.12.19r. jak co roku będziemy kolędować i tym samym odwiedzać zaprzyjaźnione instytucje oraz składać życzenia. Proszę, aby dzieci w miarę możliwości miały przebrania na kurtkę : Maryja, Józef, Aniołek, Pasterz, Król... ewentualnie czapkę Mikołaja :]
5. 20.12.19r. o godz. 9:30 odbędzie się nasza wigilia grupowa, na którą serdecznie zapraszam trójkę grupową. W tym dniu dzieci mogą przynieść jakieś słodkości, owoce, napoje na nasz wigilijny stół.
6. 24.12.19r. i 31.12.19r. (Wigilia i Sylwester) przedszkole czynne do godz. 13:00.
7. Grupy łączone w dniach: 
  • 23, 24, 27, 30, 31. 12.2019r. 
  • 02, 03.01.2020r. 
  • 13- 26.01.2020r. 
W tych dniach nie ma przywozów i odwozów dzieci dojeżdżających.
8. Poszukujemy choineczki (żywej lub sztucznej) do naszej sali. Jeśli ktoś miałby jakąś do oddania/ wypożyczenia/ sprzedania proszę o kontakt.
9. Nasze przedszkole bierze udział w akcji "Misie Ratownisie" jej celem jest zbiórka pluszowych maskotek dla dzieci poszkodowanych w wypadkach. Wyprane maskotki można przynosić do mnie. 

I tydzień: Świąteczne pocztówki
  • Niedługo mikołajki
  • Przygotowujemy świąteczne kartki
  • Na poczcie
  • Jak komunikowano się kiedyś, a jak dziś?
  • Mikołajki
II tydzień: Zwierzęta zimą
  • Zimowe śpiochy
  • Goście za oknem
  • Dokarmiamy zwierzęta 
  • Tropy na śniegu
  • Spacer z leśniczym
III tydzień: Spotkanie przy wigilijnym stole
  • Świąteczne porządki
  • Dekoracje choinkowe
  • Ubieramy choinkę
  • Bożonarodzeniowe przysmaki
  • Nakrywamy do stołu





Listopadowe tematy u "Wiewiórek"

I tydzień: Na starej fotografii
  • Na starej fotografii
  • Kiedy babcia była mała
  • Do czego to służyło?
  • Mały fotograf
  • Drzewo genealogiczne- moja rodzina
II tydzień: Jesienna muzyka
  • W rytmie deszczu
  • Jesienna orkiestra
  • Mój nastrój, moja muzyka
  • Muzykujemy
III tydzień: Mali artyści
  • W muzeum
  • W pracowni malarskiej
  • W pracowni rzeźbiarza
  • Jak powstają filmy animowane?
  • Przedszkolne graffiti
IV tydzień: Ciepło i miło
  • Ubranie na jesienne chłody- praca krawcowej
  • Od owcy do swetra
  • Kiedy jest nam ciepło?
  • Ogień, woda, powietrze...
  • Są takie miejsca, gdzie zawsze jest ciepło

* 8 listopada nasze przedszkole weźmie udział w akcji "Szkoła do hymnu" i o godzinie 11:11 wspólnie odśpiewamy hymn narodowy.
*14.11.19r. odbędzie się spotkanie z rodzicami. Początkowo spotkanie z dietetykiem, następnie w grupach- omówienie obserwacji i spraw bieżących.
* 25 listopada obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia, w związku z tym niech w tym dniu dzieci przyniosą swojego ulubionego Misia :)



Tematy kompleksowe na październik

I tydzień: W zdrowym ciele zdrowy duch
  • Odżywiamy się zdrowo- witaminy
  • Ubieram się odpowiednio do pogody
  • Ruch to zdrowie- sporty
  • U lekarza
  • Olimpiada sportowa w przedszkolu
II tydzień: Jesienią w parku
  • Wszystko się zmienia- kolory jesieni
  • Czemu pada deszcz?
  • W parku
  • Jesienne skarby
  • Jesienne kompozycje
III tydzień: Jesienią w lesie
  • W lesie
  • Skąd się biorą drzewa
  • Leśne zwierzęta
  • Jak zwierzęta szykują się do zimy?
  • Inny las- dżungla
IV tydzień: Przygotowania do zimy
  • W spiżarni- jak ludzie przygotowują się do zimy
  • Robimy jesienne przetwory- warzywa
  • Robimy jesienne przetwory- owoce
  • W co się bawić w zimowe wieczory?
  • Moje skarby, moje pasje

* 15stego października idziemy do GOK-u na przedstawienie teatralne pt. "Kosmiczna przygoda".



INFORMACJA




Tematy kompleksowe na wrzesień

I tydzień: W przedszkolu


II tydzieńMoja miejscowość


III tydzień: Ja, ty i środowisko


IV tydzień : Dary jesieni na talerzu



***
Zapraszam na zebranie 5 września o godzinie 16:00 (ogólne + w grupie) :)