Plan pracy na miesiąc maj

1.Jak powstaje książka

  • Moje książki
  • W bibliotece
  • Jak powstaje książka
  • Szanuj książki
2.Na łące
  • Rosło na łące
  • Zwierzęta na łące
  • Owady
  • Na łące rozwój motyla
  • Plener malarski
3.Mama i tata
  • Moja rodzina
  • Moja mama umie wszystko
  • Przygotowujemy upominki dla mamy
4.Moje zwierzątko
  • Mój pies i kot
  • To co pływa gryzie i piszczy
  • U weterynarza
  • W Zoo
  • Uwaga. Nieznajome zwierzę



Plan na marzec.


1. W marcu jak w garncu.
Przysłowia.
Studnia mądrości.
Stroje ludowe.
Sztuka ludowa.
Moja mała ojczyzna. 
2. Porządki w ogrodzie.
Oznaki wiosny.
Praca w ogrodzie.
Cebule i cebulki.
Sadzimy i siejemy.
Zazieleniło się.
3. Witaj wiosno.
Odgłosy wiosny.
Wiosna na widelcu.
Od motyla do gąsienicy.
Ślimak, ślimak pokaż rogi.
Żegnamy zimę. 
4. Zwierzęta na wiejskim podwórku.
Zwierzęta wiejskie.
Skąd się biorą jajka.
Czy świnia to brudne zwierzę?
Skąd się bierze wełna.
Po co hodujemy krowy. 



Rekrutacja dzieci do przedszkola na rok szkolny 2021/2022

Plan na luty.

1. Co można robić zimą.
Przygotowania do zimowej wyprawy.
Na biegunach.
Badamy lód.
Skąd się bierze śnieg.
Bałwany.
2. Zimowe Mistrzostwa sportowe.
Pora na zimowy sport.
Narciarstwo.
Saneczkarstwo.
Łyżwiarstwo.
Olimpiada sportowa.
3. Baśnie, bajki, legendy.
W krainie bajek.
Baśniowy świat.
B jak buty.
W krainie legend.
Czego uczą nas bajki, baśnie, legendy?
4.W dawnych czasach.
Ślady przeszłości - skały.
Dawne zwierzęta - dinozaury.
Dlaczego dinozaury wyginęły?
Dawni ludzie
Najstarsze cywilizacje. 



Tematy na styczeń.

1. Święto babci i dziadka.
Jacy są dziadkowie.
Mój czas z dziadkami.
Szykujemy niespodzianki.
Upominki.
Jak im pomagać.

2. Witamy Nowy Rok.
1.Rok.
Pory roku.
Miesiące.
Dni tygodnia. 
Godziny, minuty, sekundy. 




Tematy kompleksowe na miesiąc grudzień.

1.Grudniowe życzenia.
Czy tylko Mikołaj spełnia marzenia?
Czy Mikołaj odbiera listy?
Mikołaj pakuje sanie.
W oczekiwaniu na Mikołaja. 
O czym marzy Mikołaj?

2.Kim będę gdy dorosnę?
Każdy z nas swój zawód ma.
Dawne zawody.
Nowoczesne zawody.
Zbudujmy coś razem.
Kim mogę być?

3. Święta za pasem.
Świąteczne przygotowania.
Świąteczne zakupy.
Świąteczne smakołyki.
Świąteczne drzewko.
Świąteczne ozdoby. 

4. Świąteczne tradycje.
Wigilia.
Pasterka.
Boże Narodzenie.
Rodzinne spotkania.
Tradycje na świecie. 



Opis Biedroneczek.

Drodzy Rodzice. Ponieważ nie możemy spotkać się na zebraniach grupowych napisałam kilka zdań o dzieciach z naszej grupyJ
Grupa „Biedronki” liczy  25 dzieci –są to dzieci 5-letnie(1 czterolatek ). 10 dziewczynek i 16 chłopców. Nasza grupa w prawie niezmienionym składzie kontynuuje edukację w Biedroneczkach, a  troje dzieci  dołączyły do naszej grupy i bardzo szybko zaprzyjaźniły się z innymi dziećmi. Grupa naszych dzieci to grupa bardzo żywiołowa, energiczna, ciekawa nowych wyzwań. Dzieci są dla siebie dobre, lubią ze sobą przebywać, wspólnie bawić się. Tylko sporadycznie zdarzają się sytuacje, w których rozwiązaniu pomaga nauczyciel – myślę tu o używaniu brzydkich słów. Myślę tu o chłopcach.  Dzieci doskonale wiedzą, że dorosłym zdarza się takowych słów używać, ale dzieci absolutnie nie mogą z nich korzystać, nikt w naszej grupie nie ma na nie pozwolenia! Drodzy Rodzice – bardzo trzeba uważać co w domku mówi się przy dzieciach! Uczmy Nasze dzieciaki kultury.  Dzieci uczą się szybko i chętnie. Z zaangażowaniem wykonują przydzielone im obowiązki – np. dyżurowanie (pomoc w nakrywaniu do śniadania i obiadu, przygotowanie przyborów do zajęć, sprzątanie stoliczków). Poza tym dzieci pamiętają o pozostawianiu porządku na swoim stanowisku pracy na stoliczku i pod stoliczkiem (np. gdy pospadają skrawki papierów) a także chętnie pomagają sobie gdy np. kolega przy stoliku słabiej wycina lub należy pomóc mu w porządkach. Pamiętają o odkładaniu zabawek na swoje miejsce, jeżeli z nich już nie korzystają. Starają się pamiętać u używaniu słów grzecznościowych – dziękuję, przepraszam i proszę, chociaż czasami zapominająJ, ale ćwiczymy tę umiejętność, aby weszła nam w nawyk. Biedroneczki bardzo lubią wszelakie zabawy ruchowe, przede wszystkim te przy muzyce, tańce, ale także te na dworzu np. zabawa w „Murarza, ”Gąski”, „Dzień i noc”, „Uciekaj myszko”. Ich bardzo lubianą konkurencją są rywalizacje sportowe – uczą się zasady fair play i radzenia sobie z porażką. Bardzo lubią malować farbami, lepić z plasteliny. Niektórym dzieciom trudniej przychodzi samodzielne rysowanie – uczymy się tej bardzo przyjemnej umiejętności, małymi krokami rysujemy proste elementy, aby w przyszłości powstały piękne rysunki samodzielnie narysowane i pokolorowane przez nasze dzieci. Codziennie pracujemy w książeczkach – zadania są czasem trudne, ale zawsze stawiamy im czoła. Poznajemy literki, kontynuujemy zabawy odimiennej metody nauki czytania i czytanie globalneJDo tej pory poznaliśmy litery O,A,E,I,T,D – możecie Państwo w domku pobawić się z dziećmi literkami, a poprzez zabawy utrwalą je jeszcze bardziejJCzynności samoobsługowe również sprawiają dzieciom coraz mniej trudności – ale oczywiście cały czas nad nimi pracujemy, aby szło nam jeszcze lepiej. Przed nami kolejne wyzwanie  - wiązanie na kokardkę. Już mamy pierwsze dzieci, które zaczynają sobie z tą czynnością radzić. Nadal utrwalamy nazwy figur, stronę lewą i prawą, przeliczamy, dodajemy i odejmujemy, wyszukujemy różnice, dzielimy na sylaby, szukamy głosek na początku, końcu czy w środku wyrazu. Różnie nam to wychodzi, ale każde z dzieci robi postępy, więc nic tylko ćwiczyć a będzie coraz lepiej. 
 W miesiącu wrześniu i październiku przeprowadziłam z  dziećmi. „Karty obserwacji  dziecka 5 letniego wydawnictwa WSiP. Karty te dziecka  obejmowały  4 obszary: fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy. Tak jak obiecałam – z każdym z Państwa się kontaktuję, aby je omówić indywidualnie. Niektóre dzieci wymagają pracy indywidualnej, aby nadrobić troszeczkę zaległości i z tymi dziećmi będziemy ćwiczyli indywidualnie.
Po przeanalizowaniu wyników obserwacji będziemy dodatkowo ćwiczyć :
Sprawność manualną i grafomotoryczną: 
Spostrzeganie wzrokowe 
Usprawnianie myślenia w tym pojęcia matematyczne
Spostrzeganie słuchowe: 
Drodzy Rodzice. Po tych prawie trzech  miesiącach pracy chciałabym aby dzieci przede wszystkich pamiętały nasze zasady, aby wiedziały kiedy należy uważnie słuchać, aby zrozumieć polecenie, ale przede wszystkim, aby  z radością przychodziły do naszego przedszkola, a wszystkiego pomalutku się naucząJ 
A Wy kochani Rodzice jak możecie nam pomóc? Pobawcie się z dziećmi w gry planszowe, układanki, dajcie im kredki, zeszycik i wspólnie rysujcie, wycinajcie, pytajcie i rozmawiajcie. Wyłączcie bajeczki, jeżeli dzieci oglądają je dłużej niż godzinę i jeżeli macie jeszcze siły po całym dniu pracy weźcie dzieci na spacer, a przed snem poczytajcie im bajkę. One to najbardziej lubiąJ




Tematy kompleksowe na listopad.

1. Jesienna pogoda.
Wędrująca ziemia.
Jesienne obłoki.
Pada,pada deszcz.
Fascynujące krople.
Kapryśna pogoda,

2.Polska moja ojczyzna 
Symbole narodowe
Moja mała ojczyzna 
Mapa Polski
Słynni Polacy

2, Zwierzęta domowe.
Czy wszystkie zwierzęta są dzikie.
Zwierzęta też mają swoje rodziny.
Zwierzęta też mają swoje upodobania.
Jak opiekować się zwierzątkami.
Czy miś to też zwierzę. 

3. Zimno, coraz zimniej.
Przygotowania do zimy.
Kto robi zapasy na zimę?
Kto zapada w sen zimowy.
Kogo zimą nie spotkamy w Polsce.
Jakie zwierzątka potrzebują naszej pomocy zimą. 






Plan na miesiąc październik.


Główne zadania :
1. W zdrowym ciele zdrowy duch 
  • piramida zdrowia
  • ubieram się odpowiednio do pogody 
  • Ruch to zdrowie 
  • olimpiada sportowa
  • u lekarza
2.Jesienią w parku
  • kolory jesieni
  • jesienny deszcz
  • w parku
  • jesienne skarby
  • jesienne kompozycje
3. Jesienią w lesie 
  • W lesie
  • od żoledzia do dębu 
  • leśne zwierzęta 
  • jak zwierzęta szykują się do zimy
  • inny las - dżungla 
4. Przygotowania do zimy
  • domowa spiżarnia
  • robimy jesienne przetwory
  • robimy jesienne przetwory  owoce
  • zabawy na jesienne wieczory 
  • Moje skarby



Kompetencje dziecka 5-letniego.

Co powinno umieć dziecko, które skończyło 5 rok życia:

 

Pięciolatek:

 

Rozwój społeczny i emocjonalny

 

• bawi się zgodnie z innymi

• rzadziej obraża się, złości, płacze

• rzadziej odchodzi od grupy

• potrafić ocenić przyczyny reakcji emocjonalnych oraz przewidzieć zachowania związane z wyrażanymi    emocjami

• bawi się w grupie, jest przez inne dzieci zapraszany do wspólnej zabawy

• zaczyna przejmować się uczuciami innych rówieśników – pocieszać, pomagać, okazywać współczucie

• mniej skarży

• bez interwencji dorosłego przeprasza inne dziecko

• stosuje się do poleceń skierowanych przez nauczyciela do całej grupy

• ma znacznie mniejszy lęk separacyjny i szybciej wycisza się po odejściu rodziców

• zaczyna przewidywać reakcje dorosłych na skutki swojej działalności

• zależy mu na pochwale

• stara się skończyć rozpoczętą pracę

• zaczyna próbować pokonywać trudności

 

Rozwój fizyczny i motoryczny

 

• wspina się na drabinki

• bawiąc się w chowanego, wchodzi pod meble

• huśta się na huśtawce (większość pięciolatków może nauczyć się samodzielnego rozhuśtania się)

• zwinnie biega

• skacze na dwóch nogach przed siebie

• skacze na jednej nodze w miejscu

• skacze przez około 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach, raczej nie chwiejąc się

• może utrzymywać równowagę przy pomocy rąk

• przechodzi, nie wypadając z trasy, po wąskiej dróżce o szerokości około 25 cm

• robi trzy przysiady samodzielnie

• kopie piłkę, chwyta piłkę i rzuca nią

• dość szybko, bez trzymania się poręczy, wchodzi i schodzi ze schodów naprzemiennie

• samodzielnie rozbiera się dość płynnie

• zakłada kurtkę, czapkę, szalik, buty

• samodzielnie je łyżką, widelcem, raczej nie posługuje się nożem

• pije z kubka

• sprząta ze stołu

• potrafi umyć i wytrzeć ręce, buzię

• dość sprawnie łączy klocki typu lego i buduje z nich proste obiekty

• wylepia z plasteliny narysowane kontury, robi kulki, wałeczki

• lepi z plasteliny proste kształty przestrzenne – figury (owoce, warzywa, ludziki)

• nawleka korale na żyłkę

• przykleja naklejki (jeszcze nierówno i często nie we wskazanym miejscu)

• przecina nożyczkami papier, tnie po prostej

• drze papier na małe kawałki i wykleja nim kontury

• prawidłowo trzyma ołówek, podczas rysowania opiera przedramię o stół, a drugą ręką przytrzymuje kartkę

• rysuje linie pionowe, poziome i ukośne

• odwzorowuje koło, krzyżyk, kwadrat, trójkąt, trapez

• koloruje obrazki

• wypełnia kolorem kontury, ale wychodzi poza kontur

• rysuje rysunek zgodny z podanym tematem

• maluje kredkami, farbami, używając pędzla, patyka i innych przyborów

 

Rozwój intelektualny

 

• prawidłowo wymawia głoski

• nazywa przedmioty, czynności, sytuacje, potrafi je opisać przy pomocy przymiotników

• wypowiada się zdaniami

• potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać, co się stało, co mu dolega, dlaczego płacze, cieszy się, co    zdarzyło się w przedszkolu

• rozumie treść prostych i krótkich poleceń

• rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w grupie, w domu, w przedszkolu

• pyta o nieznane słowa, chce je zrozumieć

• potrafi różnicować kształty liter drukowanych, cyfr, podstawowych figur geometrycznych

• rozróżnia barwy i odcienie barwne

• zna nazwy kolorów i poprawnie stosuje je w odniesieniu do barw podstawowych

• potrafi budować proste budowle według wzoru

• potrafi odwzorować kwadrat z narysowaną przekątną

• spostrzega od 5 do około 8 różnic między podobnymi obrazkami

• spostrzega podstawowe części człowieka

• rozumie czytany tekst

• w wyuczonym wierszu odtwarza rymy

• zna i różnicuje pory roku

• potrafi porównywać pod kątem różnic

• potrafi porównywać pod kątem podobieństw

• potrafi klasyfikować ze względu na dwa, trzy kryteria

• definiuje rzeczy, biorąc pod uwagę ich funkcje

• myśli często w sposób skojarzeniowy.

 




Plan na wrzesień.

Ogólny rozkład materiału WRZESIEŃ 
I W przedszkolu
W moim przedszkolu                                                            
Moja miejscowość                                                                                
II Moja miejscowość                                                                          . 
Miasto i wieś – mój dom                                                                     
 W mieście – budynki, sklepy, zawody                                                                  
Bezpieczna droga do przedszkola – przechodzenie przez jezdnię 
Policjant – na ulicy
III Ja, ty i środowisko                                                                                 
 Oto ja – człowiek, moje ciało                                                                     
 Oto ja – człowiek, zmysły                                                                
   Higiena                                                                                                       
 Na pomoc                                                                                           
Środowisko – akcja Sprzątanie Świata
IV Dary jesieni na talerzu                                                                       
 Warzywa                                                                                                    
 Warzywa                                                                                                  
 Owoce                                                                                                     
 Owoce                                                                                                                    
  Teatrzyk owocowo- warzywny



Kontakt telefoniczny do nauczycielki grupy.

M. Adrych 602767220
W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt. Mamy również grupę na Whatsappie. 
Pozostałe informacje takie jak karty pracy, ubezpieczenie, odpłatność itp. umieszczę jutro.