WRZESIEŃ 2021r.

W miesiącu wrześniu dzieci z grupy "Żabek" będą mówiły o:

I Tydzień: W przedszkolu 

1. W moim przedszkolu
2. W moim przedszkolu
3. Dzień w przedszkolu
4. Przedszkolny savoir-vivre
5. Pomagamy sobie

II Tydzień : Moja miejscowość 

1. Miasto i wieś – mój dom
2. W mieście – budynki, sklepy, zawody
3. Na wsi – budynki, sklepy, zawody
4. Bezpieczna droga do przedszkola – przechodzenie przez jezdnię
5. Policjant – na ulicy

III Tydzień : Ja, ty i środowisko 

1. Oto ja – człowiek, moje ciało
2. Oto ja – człowiek, zmysły
3. Higiena
4. Na pomoc!
5. Środowisko – akcja Sprzątanie Świata

IV Tydzień : Dary jesieni na talerzu 

1. Warzywa
2. Warzywa
3. Owoce
4. Owoce
5. Teatrzyk owocowo - warzywny



CZERWIEC 2021r.

W miesiącu czerwcu dzieci z grupy "Żabek" będą mówiły o:


I Tydzień: DZIEŃ DZIECKA

1. JAKIE SĄ MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI?
2. MÓJ KOLEGA Z AFRYKI
3. CZY MOGĘ KOGOŚ ODWIEDZIĆ?
4.O CZYM MARZYSZ?
5. W CO SIĘ POBAWIMY?

II Tydzień : ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

1. GDZIE MIESZKA DZIK, ŻMIJA I ŁOŚ?
2. KTO TAK RYCZY? KTO TAK ĆWIERKA?
3. ALE W ZOO JEST WESOŁO!
4. KTO MIESZKA W LESIE?
5. WIEM, JAK BEZPIECZNIE CHODZIĆ PO LESIE!

III Tydzień : LATO

1.  ROŚLINY MOGĄ LECZYĆ
2. CO ZROBIĘ W CZASIE BURZY I SILNEGO WIATRU?
3. BAWIMY SIĘ TĘCZĄ
4. JAKA JEST DZISIAJ POGODA?
5. W PIĘKNYM OGRODZIE…

IV Tydzień : WAKACJE!

1. JADĘ W GÓRY,GÓRY,GÓRY!
2. GDZIE WODA JEST SŁODKA, A GDZIE SŁONA?
3. CO ZROBIĘ, GDY SIĘ ZGUBIĘ?
4. ŻEGNAMY PRZYJACIÓŁ!
5. BĘDĘ O WAS PAMIĘTAĆ!




MAJ 2021r.

W miesiącu maju dzieci z grupy "Żabek" będą mówiły o:


I Tydzień: W krainie muzyki

1. Jaki to instrument?
2. Gramy na instrumentach!
3. Robimy instrumenty!
4. Umiem zachować się podczas ważnych uroczystości.
5. Jak poradzę sobie z hałasem?

II Tydzień : Wrażenia i uczucia

1. Co mnie cieszy?
2. Co zrobić, gdy chce mi się płakać?
3. Ciemność jest niezwykła!
4. Jak śmiesznie wygląda strach!
5. O czym opowiada nam muzyka?

III Tydzień : Święto mamy i taty

1.  Kwiatek dla mamy!
2. Zrobię portret taty!
3. to jest, kiedy ma się rodzeństwo?
4. Kocham Cię mamo, kocham Cię tato!
5. Czego życzyć rodzicom, z okazji ich święta?

IV Tydzień : Na łące

1. Rośliny na łące.
2. Zwierzęta na łące.
3. Owady.
4. W stawie - rozwój żaby.
5. Plener malarski.





KWIECIEŃ 2021r.

W miesiącu kwietniu dzieci z grupy "Żabek" będą mówiły o:


I Tydzień: Wielkanoc

1. Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?
2. Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?
3. Co włożymy do koszyka wielkanocnego?
4. Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole?
5. Czym różni się pisanka od kraszanki?

II Tydzień : Praca rolnika

1. Z wizytą u babci i dziadka na wsi.
2, Siejemy rzeżuchę!
3. Pieczemy chleb.
4. Jakie maszyny pomagają rolnikowi?
5. Cały rok na wsi.

III Tydzień : Dbamy o naszą planetę

1.  Jestem przyjacielem przyrody!
2. Cieszę się piękną i zdrową Ziemią!
3. Czy to się jeszcze przyda?
4. Po co nam prąd?
5. Co zrobię dla Ziemi?

IV Tydzień : Tajemnice książek

1. Jakie książki lubimy?
2. Robimy własny papier.
3. Kto jest potrzebny, aby powstała książka?
4. Co można kupić w księgarni?
5. Idziemy do biblioteki.




MARZEC 2021r.

W miesiącu marcu dzieci z grupy "Żabek" będą mówiły o:

I Tydzień: W marcu jak w garncu

1. Kto już się obudził?
2. Wymyślamy nowe słowa.
3. Pokaz mody wiosennej.
4. Jaka jest dziś pogoda?
5. Gdzie się podział deszcz?

II Tydzień : Porządki w ogrodzie

1. Jakie prace wykonujemy w ogrodzie po zimie?
2. Jak przygotować grządki?
3. Co zasiejemy, a co posadzimy?
4. Kto mieszka w tym jajku?
5. Gdzie jest wiosna?

III Tydzień : Witaj, wiosno!

1.  Jaka jest wiosna?
2. Zapraszamy do nas ptaszki!
3. Ja nie choruję!
4. Gdzie znajdę kwiaty?
5. Co zrobimy z Marzanną?

IV Tydzień : Zwierzęta na wiejskim podwórku

1. Jak wygląda wieś?
2. Gdzie mieszka krowa, koń, świnia, kura?
3. Podwórkowa orkiestra.
4. Czyje to jajko?
5. Robimy ser!





LUTY 2021r.

W miesiącu luty dzieci z grupy "Żabek" będą mówiły o:

I Tydzień: Baśnie, bajki, legendy

1. Z jakiej jestem baśni?
2. Jestem kulturalnym widzem!
3. Czy jestem molem książkowym?
4. Czy to prawda, czy nieprawda?
5. Co powie moja kukiełka?

II Tydzień : Bale, bale w karnawale

1. Czy zatańczysz ze mną?
2. Jak ubiorę się na bal?
3. Idę do fryzjera!
4. Po co ten bal?
5. Dziś bal w przedszkolu!

III Tydzień : W dawnych czasach

1.  Dlaczego dinozaury wyginęły?
2. Skąd wziął się węgiel?
3. Dlaczego ludzie mieszkali w jaskiniach?
4. Jak zrobić wulkan?
5. O czym mówią nam skamieniałości?

IV Tydzień : Wynalazki

1. Czym podróżowano dawniej?
2. Do czego służy komputer?
3. Halo, halo, to ja!
4. Wyruszamy rakieta w kosmos!
5. Co można jeszcze wynaleźć?




STYCZEŃ 2021r.

W miesiącu styczniu dzieci z grupy "Żabek" będą mówiły o:


III Tydzień: Święto Babci i Dziadka

1. Co przygotujemy na uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka?
2. Jak spędzam czas z babcią i dziadkiem?
3. Jaki prezent przygotujemy dla babci?
4. Z czego zrobić zakładkę do książki dla dziadka?
5. Babciu, dziadku zapraszamy na uroczystość!

IV Tydzień : Zimowe mistrzostwa sportowe

1. Jak bezpiecznie bawić się na lodzie i śniegu?
2. My się zimy nie boimy, bo rozgrzewkę dziś robimy!
3. Wymyślamy zabawy zimowe w ogrodzie przedszkolnym!
4. Co jest potrzebne do uprawiania sportów zimowych?
5. Ścigamy się na sankach!

Piosenka:
"Dla Babci i Dziadka" sł. i muz. Małgorzata Ćwiek 

1. Wyczaruję dla babuni  suknię z kropel rosy, 
szal z obłoczków, wstążkę z tęczy,
wplotę jej we włosy. 
Ref.: Babciu, droga babciu, 
to wszystko dla Ciebie.
Babciu, droga babciu, 
bardzo kocham Ciebie. x2

2. Namaluję dziadziusiowi 
rybek pełną rzekę, 
koszyk grzybów, działkę z domkiem,
pieska na pociechę. 
Ref.: Dziadziu, drogi dziadziu, 
to wszystko dla Ciebie. 
Dziadziu, drogi dziadziu, 
bardzo kocham Ciebie. x 2 



OBSERWACJA WSTĘPNA GRUPY "ŻABEK"

Podsumowanie wstępnej obserwacji dzieci 4 i 5 letnich z grupy „Żabek” - rok szkolny 2020/2021

Drodzy Rodzice!
Ponieważ nie możemy spotkać się na zebraniu w przedszkolu podzielę się z Państwem najważniejszymi wiadomościami dotyczącymi edukacji Waszych dzieci.

Obserwacja przeprowadzona została według arkuszy obserwacji podczas zabaw dowolnych, ruchowych i dydaktycznych.
Grupa liczy 23-troje dzieci – 5 dzieci 5 letnich, 17 dzieci 4 letnich i 1 dziecko trzyletnie (17 dzieci w ubiegłym roku uczęszczało do przedszkola, 6 dzieci w tym roku zaczęło edukację przedszkolną). Dzieci pomyślnie zaadaptowały się w nowym środowisku. 
 W grupie jest kilkoro dzieci nieśmiałych, u których staram się wzmocnić poczucie własnej wartości i zmniejszyć lęk  poprzez zainteresowanie ich zabawkami, wspólną zabawę, chwalenie ich za wykonanie prac na forum grupy, rozmowy indywidualne.
Podczas zabaw dowolnych dzieci lubią układać puzzle, bawią się dużymi i małymi autami, w kąciku kuchennym, chętnie kolorują – zwłaszcza dziewczynki, chłopcy budują z klocków, wymyślają zabawy o ulubionych bohaterach bajkowych. Dzieci poznały zasady zgodnej pracy i zabawy, w grupie został zawarty kontrakt dobrego zachowania, dzieci są motywowane do dobrego zachowania i bezpiecznego prowadzenia zabaw. Konflikty, które powstają w grupie rozwiązywane są na bieżąco, dzieci potrafią się przeprosić, uczą się odróżniać dobre i złe zachowanie, uczą się przewidywać skutki swoich zachowań. 
Dzieci chętnie wypowiadają się na bliskie tematy, opowiadają o sobie i swojej rodzinie, większość dzieci zna swój adres. Podczas spacerów dzieci uważnie obserwują przyrodę, potrafią wypowiedzieć się na temat zmian w niej zachodzących, wypowiadają się na temat pogody. Większość dzieci dość dobrze radzi sobie z czynnościami samoobsługowymi w łazience i szatni w razie potrzeby potrafią poprosić o pomoc, grzecznie zachowuje się podczas posiłków. Lubią zajęcia plastyczne, doświadczenia, ćwiczenia gimnastyczne, zabawy przy muzyce, coraz śmielej śpiewają poznane piosenki. Radzą sobie z dzieleniem wyrazów na sylaby. Poziom umiejętności matematycznych jest  różny. Kilkoro dzieci ma problem z przeliczaniem w zakresie 1-5  i grupowaniem obiektów w zbiory. Należy pracować nad poprawą sprawności grafomotorycznej u wielu dzieci oraz wycinaniem. Bardzo duży nacisk kładę na wymowę dzieci. Kilkoro dzieci wyróżnia się na tle grupy zdolnościami manualnymi. 
Po wstępnej obserwacji powstał plan wspomagania rozwoju i edukacji, gdzie  kilkoro dzieci zakwalifikowało się do niżej wymienionych  grup .

Plan wspomagania rozwoju i edukacji obejmuje następujące obszary:

Cele główne:
wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci
wyrównywanie szans edukacyjnych
wczesne rozpoznawanie zdolności oraz ich podtrzymywanie i rozwijanie 

I Ćwiczenia usprawniające zaburzoną sprawność manualną:
Cele szczegółowe:
rozwijanie elastyczności i precyzji ruchów dłoni i palców
ćwiczenie płynności ruchów okrężnych i postępujących od strony lewej do prawej
zwiększanie bądź zmniejszanie napięcia mięśniowego

II Ćwiczenia zaburzonej orientacji przestrzennej:
Cele szczegółowe:
ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
rozwijanie wyobraźni przestrzennej 
ćwiczenia w rozumieniu stosunków przestrzennych zachodzących pomiędzy poszczególnymi obiektami 

III  Ćwiczenia z zakresu rozwijania mowy i myślenia: 

a. Mowa:

Cele szczegółowe:
usprawnianie narządów mowy
wdrażanie do poprawnych, wyrazistych wypowiedzi
poszerzenie i uściślanie biernego oraz czynnego słownika dzieci i wymowa:

b. Myślenie:
Cele  szczegółowe:
kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych i logicznych
pobudzenie operacji umysłowych, tj. analiza i synteza, porównywanie, klasyfikowanie

IV Nadwrażliwość emocjonalna dzieci:
Cele szczegółowe:
wzmacnianie poczucia własnej wartości
niwelowanie i minimalizowanie lęków i niepokojów




LISTOPAD 2020r.

W miesiącu listopadzie dzieci z grupy "Żabek" będą mówiły o:

I Tydzień: Listopadowe wspomnienia 

1. Dlaczego odwiedzamy groby tych, którzy odeszli?
2. Kto jest na tym zdjęciu?
3. Opowieści mojej babci.
4. Jakie znam zabawy moich dziadków z dzieciństwa?
5. Drzewo mojej rodziny.

II Tydzień : Jesienna pogoda 

1. Dlaczego dni są coraz krótsze?
2. Dlaczego pada deszcz?
3. Jak, gdzie, dlaczego – eksperymentujemy.
4. Dlaczego po nocy znów jest dzień?
5. Jaka jest dziś pogoda?

III Tydzień : Zwierzęta domowe 

1. Po czym odgadniesz, jakie to zwierzę?
2. Czyj to głos?
3. Czy wiem jak dbać o moje zwierzę?
4. Kiedy nasz pupil idzie do lekarza?
5. Dlaczego kocham mojego misia?

IV Tydzień :Zimno, coraz zimniej

1. Które zwierzęta zasypiają na zimę?
2. Co robią zwierzęta przed nadejściem zimy?
3. Jak pomóc ptakom przetrwać zimę?
4. Jak namalować zimę?
5. Kto i jak pomaga zwierzętom zimą?

V Tydzień: Grudniowe życzenia

1. Jak napisać list do świętego Mikołaja?
2. Jak wygląda dom Mikołaja?
3. Co trzeba zrobić, aby list i paczka dotarły do adresata?
4. Jak możemy pomóc Mikołajowi?
5. Jak wygląda Mikołaj?


Piosenka:
„Listopadowa piosenka”

1. Płyną niebem ciemne chmury, wiatr w kominie śpiewa
I ostatnie złote liście opadają z drzewa

Ref.: Listopadowa piosenka
Jak deszczu kropelka
Listopadowa piosenka, kapu, kapu, kap

2. Już listopad wieje chłodem, kropi zimnym deszczem
W parku trzęsą się chochoły jakby miały dreszcze

Ref.: Listopadowa piosenka…

3. Pan listopad swój parasol mocno w ręce trzyma
I powiada, że niedługo przyjdzie do nas zima

Ref.: Listopadowa piosenka…..




PAŹDZIERNIK 2020 r.

W miesiącu październiku dzieci z grupy "Żabek" będą mówiły o:

I Tydzień: DARY JESIENI

1. Robimy zupę jarzynową.
2. Jaki to owoc?
3. Dlaczego zbieramy tylko niektóre grzyby?
4. Zbieramy jesienne skarby.
5. Jak zatrzymać lato?

II Tydzień : DBAMY O ZDROWIE

1. Dlaczego musimy jeść różne potrawy?
2. Co potrafi cztero- i pięciolatek?
3. W co się ubiorę na spacer?
4. Dlaczego chodzę do lekarza?
5. Do czego służą moje ząbki?

III Tydzień : JESIENIĄ W PARKU I W LESIE

1. Jesienna wycieczka w okolice przedszkola.
2. Jesienne drzewa.
3. Dlaczego jesień jest kolorowa?
4. Kto to jest artysta?
5. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

IV Tydzień : ZABAWY NA JESIENNE WIECZORY 

1. Czym można malować?
2. Kto ze mną zatańczy?
3. Jak zachować się w kinie i w teatrze?
4. Bawimy się w teatr.
5. Po czym rozpoznam to zwierzę?





Piosenka:

„Kolorowe listki

1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,
kolorowe listki na wietrze szumiały.

Ref. Szu , szu, szu, szumiały wesoło
szu, szu , szu wirowały w koło./ bis

2. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,
kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

Ref. Hop, hop, hop, tak sobie skakały,
hop, hop, hop, w koło wirowały. / bis

3. Kolorowe listki spadły już na trawę,
kolorowe listki skończyły zabawę.
Ref. Cicho, sza, listki zasypiają,
cicho, sza, oczka zamykają. / bis





„Z wielkim koszem idzie jesień po lesie”

1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.
Co w tym koszu pani jesień nam niesie?

ref: Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.

2. Muchomora ominiemy z daleka.
niech muchomor na złe muchy tu czeka.

ref: Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.

3. Poszukamy żółtych kurek pod sosną.
Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.

ref: Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.
Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki pozbieramy dziś.




WRZESIEŃ 2020r.

W miesiącu wrześniu dzieci z grupy „Żabek” będą mówiły o :


1. W przedszkolu:
    • Co to znaczy, że jestem przedszkolakiem?
    • Gdzie jest moje miejsce?
    • Co mogę robić w przedszkolu?
    • Czy umiem się przedstawić?
    • W co się bawić?

2. Wakacyjne wspomnienia:
    • Co robiliśmy i gdzie byliśmy w czasie wakacji?
    • Co przynieśliśmy z wakacji?
    • Dokąd pojechał nasz pociąg?
    • Gdzie jest morze, a gdzie góry?
    • Czym podróżowaliśmy w czasie wakacji?
      
3. Jesteśmy bezpieczni:
    • Dlaczego w domu czuję się najlepiej?
    • O czym pamiętam w drodze do przedszkola?
    • Jak mogę bezpiecznie bawić się na placu zabaw?
    • Czy mogę pogłaskać psa?
    • Gdzie szukać pomocy?

4. Dbam o siebie i środowisko:
    • Do czego służą części mojego ciała?
    • Jak lepiej poznać drzewo?
    • Dlaczego trzeba dbać o zdrowie?
    • Jak dbać o porządek?
    • Jak mogę pomóc roślinom i zwierzętom?





Piosenki:

I "Pajączki"

Małe pajączki zgrabne mają rączki,
plotą pajęczynkę, by nakarmić swą rodzinkę.
Nagle przyszedł wiatr, zdmuchnął cały świat,
zerwał pajęczynkę, przewrócił rodzinkę.




II "Jestem sobie przedszkolaczek"

Jestem sobie przedszkolaczek,
Nie grymaszę i nie płaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam.

Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.

Mamy klocki, kredki, farby,
To są nasze wspólne skarby,
Bardzo dobrze tutaj nam,
Ram tam tam, ram tam tam.

Kto jest beksą i mazgajem,
Ten się do nas nie nadaje,
Niechaj w domu siedzi sam,
Ram tam tam, ram tam tam.